Slutt å påpek at folk er homo, så slipper du å påpeke at du ikke er homofob.

    Share on Facebook
  • 03.apr.2011 kl.18:10 i HLBT rettigheter
  • 14 kommentarer

Da jeg var på byen i går, møtte jeg en fyr som akkurat hadde funnet ut at en han kjente var homofil. En felles kompis fra militæret hadde blitt venn med han på facebook og sett at han var "interested in men".

Han fortalte meg dette som om det hadde nyhetsverdi, og snakket om hvor annerledes det var å skulle ha sanitetsøvelser i millitæret med ham, nå som han visste at han var homofil. Ikke at han syns det gjorde noe, han la til at han selvfølgelig ikke brydde seg, og at han på ingen måte var homofob. Det var bare det at det var litt merkelig å bli tatt på lysken av en homofil under sanitetsøvelsene...

Det første jeg bet meg merke til var hvordan han hadde fått vite at vennen hans var homofil. En annen de kjente hadde funnet ut av det på facebook, og følte for å dele. Som om det hadde noe å si, som om det er viktig å videreformidle at en de kjenner liker menn. Det andre jeg reagerte på var at han i det hele tatt fortalte denne historien til meg. Hvis han ikke bryr seg, hvorfor syns han denne historien er verdt å fortelle da? 

Hvor kort vi egentlig har kommet blir tydelig hvis man lytter til hvordan folk snakker om homofili. Når det gjelder hat og generell homofobi har vi kommet langt, men aksept er faktisk ikke målet. Målet er at legning ikke skal ha noe å si, og der er det tydelig at vi fortsatt har utrolig langt igjen å gå!

For det er noe jeg hører ganske ofte; folk som opplyser om at han eller han er homo, men at de selvfølgelig ikke har noe i mot dem, selv om de er homofile... De vil bare opplyse om det. Vi har ingen fordommer, vi syns det er greit, vi er ikke homofob, vi aksepterer, vi godtar.

 Men vi bryr oss alltid, vi syns det er verdt å opplyse om.

Aksept er fortsatt forskjellsbehandling. For det er ingen som "aksepterer" heterofile, det er ingen som bryr seg om hva en kvinne og en mann gjør sammen i senga. Men når mennesker tilfeldigvis har en annen legning enn det vi ser på som normalt, skal det alltid snakkes om. At homofile er på utstilling er den nye diskrimineringen. Det handler ikke lenger om at de er ekle, det handler sjelden om hat, eller at vi ikke forstår. Nå handler det om at vi godtar, på tross av legning, eller at vi vitser om det, i "god tone".

Det er like fult vitser, det er like fullt forskjellsbehandling, og det er like fullt et ekstremt fokus på intime detaljer, som heterofile slipper å få gransket av menneskene omkring seg. Når det snakkes om homofili er det som om folk glemmer at det først og fremst handler om kjærlighet, og at det som skjer mellom to mennesker seksuelt strengt tatt er privat, selv om de to som utfører akten tilfeldigvis er av samme kjønn.

Er man homofil, er ens seksualliv på utstilling, og det syns ikke jeg er greit. 

Jeg reagerer når folk påpeker legning, på samme måte som jeg reagerer når folk bruker ordet "neger" . Det er alltid ment å være i god tone, det er alltid med godtagelse i stemmen, men det er uansett et fokus på noe jeg mener burde være trivielt. For meg er ikke målet aksept, målet er likegyldighet. Hvorfor skal jeg bry meg om hvorvidt noen ønsker å leve livet sitt med noen av samme, eller motsatt kjønn? Om jeg ønsker å leve livet mitt i kjærlighet til en mann eller til en kvinne er en privatsak, det burde ikke ha noe å si.

Legning er ikke noe som skal aksepteres, det burde være fullstendig trivielt. Og sånn er det ikke, så lenge vi hele tiden må påpeke homofiles seksualitet. Det er strengt tatt ingen som kommenterer at kompisen deres er hetero. For heterofili har ingen nyhetsverdi. Så hvorfor virker det til å være så viktig å påpeke det, hvis noen er homofil da?

Selv om det selvfølgelig er en annen aksept for homofile i dag enn det var tidligere, er det fortsatt bare "aksept". Det er fortsatt noe vi har behov for å snakke om, og det er fortsatt noe vi ofte ser på som utelukkende seksuelt. Det er ingen som bryr seg når menn ligger med damer og damer ligger med menn - det er ingen som definerer heterofile forhold ut fra hva paret gjør i senga. Hetero forhold får lov til å handle om kjærlighet. Men når det er snakk om homofile syns jeg nesten alltid det handler om sex, og det er alltid noen som føler behov for å påpeke at akkurat han eller akkurat hun har en homoseksuel legning.

"Bare så du vet det, så er han homo. Ikke at det betyr noe altså, jeg er ikke homofob." Jeg syns sånne uttalelser er dumme og fullstendig unødvendige. En annen form for diskriminering, i form av "godtagelse". Og vi må prøve å komme lengre; vekk fra aksept av homofile, og heller jobbe frem mot en tanke om at hvem folk tilfeldigvis forelsker seg i har null nyhetsverdi og null definisjonsmakt over mennesket.

Først og fremst individer, dernest kjønn og legning. Basta.  

  • 03.apr.2011 kl.18:10 i HLBT rettigheter
  • Share 14 kommentarer
  • Permalenke

14 kommentarer

Kim - staticage

03.apr.2011 kl.18:18

Han forrige lederen i "Landsforeningen for skeive" sa det at han måtte komme ut av skapet flere titalls ganger hver eneste dag. Fordi alle gjorde en slags deal ut av det. Jeg synes av og til det er moro å omtale en jeg er forelsket i eller sammen med bare som "han". For du ser det i blikket til folk rundt dem at dem funderer på hva dem skal si videre liksom. Jeg tror det handler om det å være politiskkorrekt. For det å godta homofili er liksom noe man skal gjøre, selv om man kanskje ikke helt godtar det. Og godta er jo heller ikke det samme som likestilling. Supert innlegg :)

Btw: En kompis som fikk vite om min legning, hadde et spørsmål: "Du ser vel ikke på tissen min i dusjen sant?" ... Sier litt! <3

Thorbjørn

03.apr.2011 kl.18:19

Bra innlegg. Hvorvidt total likegyldighet rundt en minoritet er realistisk er jeg usikker på, men tanken er god. Selv pleier jeg ikke å si at jeg ikke er homofob, men jeg tøyser fortsatt med homofile da. Tøyser ikke fullt så ofte med at folk er heterofile. Det er liksom ikke like morsomt. Nå går jeg bort i skammekroken og setter meg en liten stund.

whatwouldnemido

03.apr.2011 kl.20:41

Forbasket godt innlegg, og jeg er både enig og uenig med deg. Ja, det er en god del "aksept" der ute, og klart en del smågrumsete tankegods og unødvendig sladring/fokus. Men jeg er ikke enig i at

"Det er ingen som bryr seg når menn ligger med damer og damer ligger med menn"

og at det bare er homsers intime liv som er på utstilling. Er det ikke enorm fokus på all mulig sex da? Og ang grafsing i intime detaljer om folk, er jeg helt enig, jeg bare tenker at den nysgjerrigheten også gjør seg gjeldende ifht andre "legninger", vaner og "oppheng". "Alle" er nysgjerrig på naboen, og interessen for å klikke & lese om ting som utroskap, trekantsex, parsex, bedre sex/sex tips, kinky sex, sladder om kjendissex, chat/sosiale medier/ bilder/cam.. har vel i hovedsak bare økt?

Mye av dette er ikke like "akseptert" å snakke høyt om med særlig mange. Homofili er det "lov" å være nysgjerrig og åpen om. Hvilket jeg vil tro er positivt, både i utgangspunktet og i hovedsak, selv om det tidvis virker som idiotene har fått et solid flertall ;-)

whatwouldnemido.blogg.no

Dmm

03.apr.2011 kl.22:49

Rent teknisk sett så gikk legningen til kameraten fra å være en privatsak for kameraten til noe som muligens også angikk ham.

Det blir for dumt å stemple alle som syns det er merkelig å bli befølt av en homofil som homofobe. Jeg blir ikke overrasket dersom du også mener at alle homofobe er skaphomofile. I så fall er altså alle enten homofile eller homofile - altså alle er homofile - noe som er lite trolig.

En liten feminist

03.apr.2011 kl.23:16

Dmm: Rent teknisk sett gikk IKKE legningen til kameraten fra å være en privatsak til å være noe som muligens også angikk ham. Jeg forstår ikke hvor du drar den slutningen fra?

Og nei, jeg mener ikke at alle er homofile... det er vel ganske åpenlyst. Det jeg snakker om er hvordan "aksept" er blitt den nye måten å møte homofili på, og at aksept strengt tatt ikke er å behandle homofile som helt vanlige mennesker som tilfeldigvis forelsker seg i personer av samme kjønn.

Jeg syns det er merkelig at folk syns det er merkelig å bli befølt av homofile i en sanitetsøvelse, fordi det ikke ville vært merkelig hvis en jente skulle gjort det samme på en gutt i en sanitetsøvelse og fordi en santitesøvelse stengt tatt ikke er noen seksuell setting. Hvis man blir redd for at den homofile plutselig skal forelske seg i en, eller kaste seg på en fordi han har tatt en på lysken, syns jeg faktisk det er ganske fordomsfull og ja, homofobisk tankegang.

Og jeg syns det er merkelig at vi hele tiden skal gå rundt og snakke om hvor godtagende vi er og hvor lite vi har imot homofile, når det i seg selv er å påpeke at det å være homofil er "annerledes". Dette innlegget handler derfor om det som burde være veien videre: en tanke om at en persons legning er like interessant som hva en person velger å spise til middag, altså ikke spennende i det hele tatt. Legning er legning, no big deal og faktisk helt privat.

darunia

04.apr.2011 kl.17:21

Nå har jeg aldri brydd meg med hvem noen foretrekker å ha det gøy med i sengehalmen, elske og dele livet sitt med, det er heller andre handlinger, oppførsel osv jeg lager meg meninger om..

Tomaris

04.apr.2011 kl.19:23

Det er ingenting å akseptere! Det er bare sånn det er! Man går jo ikke rundt å sier at man aksepterer at folk er hetrofile! Alt dette om at man skal AKSEPTERE homofile er bare tull. Akseptere er noe man gjør når man ikke kan godta noe!! På dette stadiet er svaner flinkere enn oss.... (ren fakta, søk på google)

04.apr.2011 kl.19:28

Godt skrevet!

Chalten

04.apr.2011 kl.19:59

Tusen takk for dette innlegget. Har tenkt det samme selv mange ganger. Hvorfor skal det ha så stor nyhetsverdi, og hvorfor må en absolutt understreke det faktum at en han liker menn, eller hun liker kvinner? Jeg forstår det ikke helt... Synes det er så bra at du tar opp så mange viktige tema en kanskje ikke alltid tenker like mye på.

En liten feminist

04.apr.2011 kl.20:58

darunia: Det er AKKURAT sånn flere burde tenke! :) Døm etter handlinger, ikke etter legning, klasse, bakgrunn eller annet uviktig og udefinerende tull. ;)

En liten feminist

04.apr.2011 kl.21:00

Chalten: Jeg forstår heller ikke hvorfor det er sånn. Trist og provoserende. Forhåpentligvis får innlegg som dette litt flere til å forstå hvor teit det er at homofile alltid skal "godtas" og aldri får defineres som helt vanlige mennesker som tilfeldigvis forelsker seg i andre av samme kjønn.

Takk for komplimenter, det er alltid koselig :)

Maria Ducati

05.apr.2011 kl.02:37

For meg har det egentlig ingenting å si om en person er homo, bi, lespe, what ever. Går først å fremst etter personen jeg og ikke legningen. Dessuten har det ikke noe for meg å si om ei venninne av meg er lesbisk eller en kompis av meg homofil, personen er jo like mye vennen min fordet.Og det at legningen til en person er det første du skal si om en person er egentlig bare teit. noe jeg også syns er teit er at det skal være så utrolig mye spekulasjoner om legninga til en person. det blir lissom så mye frem å tilbake at det blir bare dumt, det er lissom folk som har trudd at jeg er lesbisk, de veit at bestevennen min er homofil. men fortsatt trur de vi er sammen, wtf lissom x)

En liten feminist

05.apr.2011 kl.16:04

whatwouldnemido: Det er helt sant det du sier der. Alles seksualitet er egentlig på utstilling: Hva er greit, hva er bra, hva er nok, hva er for mye... men det er kanskje ikke så personlig granskende når vi interesserer oss for hva naboen gjør, som det er med homofile. Vi er "kikkere" og interessert i hva andre gjør, men vi graver ikke åpenlyst i andre individers seksualliv. Når vi er nysgjerrige på homofile, der i mot, trenger vi ikke skjule det på samme måten. Det er akkurat som om det er okey å snakke om og bry seg om homofiles sexualitet, fordi det er en del av å "akseptere", og det er nok der den største forskjellsbehandlingen på dette området ligger. Takk for innspill, det er alltid gøy å få hjernen til å jobbe litt, og du har helt rett, det er ikke bare homofiles seksualitet, det er et enormt fokus på i dagens samfunn!

fruitemachine

06.apr.2011 kl.01:36

Et fantastisk innlegg og jeg er så utrolig enig! Da jeg kom ut som lesbisk var det ingen som trodde på meg fordi jeg ikke ser ut som en "typisk" lesbe! Da spør jeg hva er en typisk lesbe? Jeg er en jente som liker jenter også? Trenger ikke lage så big deal ut av det. Men de fleste rundt meg av familie og venner tenker ikke over det og livet mitt har ikke forandret seg på noen måte, ikke negativt i hvertfall så vennene mine er fantastiske mennesker heldigvis. :) Men takk for et herlig innlegg.

Skriv en ny kommentar

En liten feminist

En liten feminist

23, Bergen

Feminist, sosiolog og medmenneske med et ideal om en bedre og mer rettferdig verden. For kontakt: Marilen.Hagland@student.uib.no Kommentarer med totalt urelevant eller krenkende innhold vil bli slettet.

Norske blogger Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kategorier

Arkiv

hits